עיצוב פנים של בתי כנסת

כל מי שמבקר בבתי כנסת בשנים האחרונות שם לב לתופעה מיוחדת – בתי הכנסת הפכו למעוצבים במיוחד, זה כבר לא נדיר לראות בית כנסת שעבר מתיחת פנים משמעותית מבחוץ ומבפנים. עיצוב פנים לבית כנסת דורש, בין היתר, ניסיון וידע בבחירת חומרי גמר – כך שילוב בין חומרים טבעיים לחומרים מלאכותיים בהתאם לאופי בית הכנסת.

חווית בית הכנסת מתחילה מרחבת הכניסה

הכניסה לבית הכנסת משמשת לרוב כמקום מפגש לחברי הקהילה, במיוחד ביום כיפור ובחגים, אך גם בימי שבת ובימי חול. ישנה חשיבות רבה לעיצוב רחבת הכניסה בצורה מזמינה, תוך תכנון המתאים לגודל הקהילה, ותוך שימוש בתאורה חמימה ועיצוב שם בית הכנסת. מעבר לכך חשוב לשים לב לעיצוב הדלת כדי שהיא תראה מכובדת ומזמינה (בדרך כלל מוסיפים לדלת ציטוט מן המקורות. )

לכל בית כנסת שפה ואופי משלו

לכל קהילה ועדה בישראל יש בית כנסת משלה, נוכל לראות זאת בעיצוב – לדוגמה בית כנסת מרוקאי ישתמש בעקרונות העיצוב המרוקאיים (שילוב של צבעי תכלת – ברוח הרי האטלס) לעומת זאת בתי כנסת מעדות אשכנז אשר יתבססו בדרך כלל על סגנונות עיצוב אירופאיים קלאסיים. לכן כאשר מתחילים את תהליך עיצוב פנים של בית הכנסת, חשוב להבין את רוח הקהילה, מהם הדברים שהם רוצים לשמר מבחינה מסורתית, ומה הסגנון המוביל – ורק לאחר מכן אפשר להוסיף אלמנטים מודרניים ולייצר שילוב הרמוני של הדברים לעיצוב אחד. כמו כן ישנה חשיבות רבה לנוחות המתפלל, מעבר לעיצוב הנאה חשוב שכל מתפלל שמגיע לבית הכנסת ירגיש שהכל מסודר היטב, נוח לתנועה וישיבה, ומתוכנן באופן מלא בהתאמה למשתמשים בבית הכנסת. ראוי לציין שבימינו עיצוב בית הכנסת לוקח בחשבון גם הנגשה לנכים, דבר שהפך להיות חובה בעיצוב של כל בית כנסת.

מהם האלמנטים החשובים בעיצוב בתי כנסת?

התקרה – עיצוב התקרה בבית הכנסת הוא אחד מהחלקים החשובים בעבודת עיצוב הפנים של בתי כנסת.
באמצעות בחירה נכונה של חומרים ועיצוב התקרה אפשר לספק למתפלל תחושת נוחות (ישנם מתפללים שמסתכלים לתקרה במהלך התפילה), לכן כדאי ליצור עיצוב המשדר את התחושות הללו. זה צריך להתבצע בסינרגיה עם המערכות המותקנות על התקרה: מערכות מיזוג האוויר והתאורה, יש לקחת את הפרטים האלו בחשבון עוד לפני שמתחילים את תהליך העיצוב.

התאורה – זהו אחד מהדברים החשובים ביותר בכל בית כנסת, באמצעות תכנון נכון של התאורה אפשר להגיע למצב שבו המתפלל משתמש בתאורה בצורה פרקטית (קריאה מספרי הקודש). יתרה מזאת חשוב להתאים את התאורה לאופי של בית הכנסת – אם הוא משמש גם בתור חלל ללימוד תורה מעבר לתפילות היומיות, אז דרושה לכך תאורה מתאימה.

מקומות הישיבה – החשיבה שעומדת מאחורי סידור מקומות הישיבה תשפיע על חיי היום יום בבית הכנסת, לכן ישנה חשיבות רבה לתכנון קפדני. צריך גם להביא בחשבון שינויים עתידיים באופי בית הכנסת (אם הוא הולך לגדול או שמא הקהילה באזור קטנה).

אקוסטיקה – עוד אלמנט קריטי בכל עיצוב של בית כנסת היא האקוסטיקה, מדובר בגורם קריטי בחוויית המתפלל.
במקרה שישנם יותר מדי רעשים חוזרים והדים, הדבר עלול להפריע ובמקרים מסוימים אפילו להסיח את הדעת מהתפילות המתקיימות בבית הכנסת כגון עלייה לתורה והכנסת ספרי תורה. לכן יש לבצע את תהליך העיצוב בהתאמה מלאה לאקוסטיקה של המבנה.

מהן העלויות של העיצוב?

מכיוון שמדובר בתחום רחב למדי, ישנו טווח שלם של עלויות לעיצוב בית הכנסת. תמיד מומלץ להתייעץ עם אדריכל / מעצב פנים המתמחה בבתי כנסת, ופעמים רבות ניתן להתאים את העיצוב לקהילה ולתקציב שהיא מוכנה להשקיע בעיצוב. הרבה פעמים תכנון מוקדם של האדריכל או מעצב הפנים, יכול לאפשר לגייס תרומות לשדרוג העיצוב, בין אם מתוך הקהילה ואף מחוצה לה. עיצוב פנים נכון לבית הכנסת, בהתאמה מלאה לקהילה, זהו תמיד הערך העליון בעיצוב בית הכנסת.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.