החיים אחרי הקורונה לעולם לא יחזרו לקדמותם

 

כשהסוף קרב, אנו מייחלים להתחלה חדשה.

כדור הארץ ייפר את ההסכם על שיתוף הפעולה עם בני האדם אם לא נעשה דחוף חשבון נפש ולא נחשוב על ההתנהגות שלנו.

התחזיות מגיעות בזו אחר זו. חלקן אופטימיות יותר, חלקן פחות. אולם, למרות קנה המידה חסר התקדים של האסון, כמעט כולם מסכימים שהאנושות עוד יכולה להתאושש.

הערכים ישתנו, ישתנה אורח החיים וההרגלים, ובהתאם ישתנו גם הבתים שלנו.

כשאני חושבת על זה עולים בדעתי שבעה כיוונים עיקריים של מה שככל הנראה יקרה.

 

בתים פרטיים ולא דירות

רבי-קומות תוכננו כדי להכניס כמה שיותר אנשים במקום אחד. שיקולי בריאות וגיהות לא ממש הובאו בחשבון בתכנון הזה. במהלך המגפה חשוב למזער את המגע עם כל מה שאתם בדרך כלל נוגעים בו בבניין רב-קומות – כפתורי מעליות, ידיות, משטחים ולפני הכל – שכנים.

בעקבות הסגרים הרבים, שבהם נקלעו משפחות לבידודים בקומות גבוהות מעל הקרקע, לעיתים קרובות אף בלי מרפסת, כולנו נתקפנו תשוקה נואשת לבית. קטן אולי, אבל עם גינה ומרפסת שבה נוכל לשבת לשתות קפה בבוקר.

במהלך ההיסטוריה כולה התפקיד העיקרי של הבית היה להגן עלינו. בהתחלה היה זה מחסה מפני פגעי מזג אוויר וחיות טורפות. אחר כך נבנו טירות גבוהות מאבן כדי להגן מפני פלישת אויב. היום אנשים זקוקים לבתים שיספקו להם הגנה מיטבית זה מפני זה.

הבית עכשיו הוא יותר מאשר בריחה מהשגרה וההמולה שבעיר – הוא מציע הגנה מפני נגיפים וזיהומים. תהליכי המעבר אל העיר עושים צעד אחורה, ואנו עוברים לכפרים ולפרוורים קטנים.

מקלטים במקום דירות לופט

עבור חסידי הקונספירציות, שהתכוננו תמיד לשרוד במקרה של סוף העולם הדברים לא השתנו במיוחד. הם תמיד התייחסו לבית כמו למבצר. כעת ניתן לצפות שהמגמה הזאת תזכה לפופולריות גבוהה עוד יותר.

לפתע התגלה שסרטים אפוקליפטיים אינם נראים עוד כבדייה שאינה קשורה למציאות. הרצון להכין את הבית לאסונות מעשה ידי הטבע או האדם אינו גורם עוד לאף גבה להתרומם.

כמו כן, נאמר שלום לאחד מהטרנדים המרכזיים של השנים האחרונות – עיצוב פתוח של הבית עם כניסה, סלון, מטבח ופינת אוכל המאוחדים למרחב אחד. בתנאי מגפה, על חדר הכניסה להיות נפרד מיתר החללים, כי כאן אפשר להשאיר את הנעליים, בגדי הרחוב וכו', ולא להכניס את הלכלוך למרחב המגורים.

מקורות אנרגיה ומים

בתי העתיד יעמדו איתן, עצמאיים, עם מקורות נפרדים של מים ואנרגיה. קידוחים גיאותרמיים צברו פופולריות עוד לפני המגפה. מלבד היותם מקור מים, הם גם מהווים פתרון חלקי לחימום. כפתרון משלים, ישמשו גם מקורות אנרגיה נוספים כגון – תנורים, קמינים, דודים, גנרטורים, פאנלים סולאריים.

תחנות כוח קטנות עצמאיות הפועלות על מקורות אנרגייה מתחדשת יהפכו דבר של מה בכך. כל המטרה היא – לא להיות תלויים בעולם החיצוני, ולמזער את הסיכונים במקרה שתופסק באופן מוחלט האספקה המרכזית של חשמל, מים וגז.

סינון וחיטוי

מערכות סינון אוויר נחשבו פעם למותרות, ואפשר היה בקלות לוותר עליהן לטובת רהיט מעצבים, למשל. לאחר פרוץ המגפה התהפכה המגמה. אנשים ישלמו ברצון על מבדקים גאולוגיים, קידוחים והתקנת מסננים רק כדי למנוע את חדירת הנגיף למערכת המים הביתית.

יצרני ה"בתים החכמים" ילכו צעד נוסף קדימה. עכשיו ינטרו התוכנות לא רק את הטמפרטורה בבית, אלא גם את איכות האוויר, ובעת הצורך יפעילו מערכות טיהור אוטומטי. האוויר מבחוץ יחדור אל תוך הבית, מן הסתם, רק אחרי סינון.

משפחות עם דרישות גבוהות במיוחד יוכלו לבנות חללים נפרדים לחיטוי, שבו יפוזרו חומרים אנטי-דלקתיים. אורחים וחפצים כלשהם ייכנסו לבית רק לאחר מעבר בחלל זה. נוסף על כך יצוידו הבתים במקורות קרינה אולטרה-סגולה, המסוגלת להשמיד מזהמים, נגיפים וחיידקים רבים.

הבית הוא המשרד החדש

במהלך הסגר נאלצו אנשים רבים לעבוד מהבית. חלק גדול נהר בשמחה לעבודה מיד בתום הסגר, כדי לפגוש את העמיתים ולשתות את כוס הקפה המשרדית המיתולוגית. אבל היו גם כאלה שלא רצו לחזור למשרד.

תשומת לב רבה יותר תוקדש לתכנון ולאבזור חללי העבודה בבית. תכנון המרחב ישתנה לחלוטין, וזאת כבר לא תהיה פינה מאולתרת עם חיקוי זול של שולחן עבודה עם מנורה בפינה נידחת של הסלון או מתחת למדרגות. עכשיו יוקצה למשרד חדר נפרד עם חלונות גדולים, וילנות אטומים ורהיטים נוחים. החדר יהיה מאובזר היטב ואטום לרעשים.

בתגובה, יעשו המשרדים יותר ויותר מאמצים כדי למשוך אותנו חזרה. כל הציוד המצוי עכשיו במשרדי החברות המובילות בעולם יהפוך לנחלת הכלל.

חקלאות עירונית תצמח בכל מקום

אם כבר בעבר נכנסו לאופנה הגינות הקהילתיות או גינות קטנות במרפסת עכשיו הגל הזה פשוט ישטוף את כולם. כמו שאמרו לנו סבא וסבתא – העבןדה בגינה מרגיעה. הוכח, שהעיסוק בצמחים מועיל לבריאות הנפשית והפיזית.

כיף לגדל את מה שאתם אוכלים, וזה נותן חופש מסוים מהשגרה הרגילה בזמני סגר. הבידוד הוא אולי הזמן המתאים ביותר כדי ללמוד כיצד לגדל צמחים מזרעים ולאחר מכן להפוך אותם למאכלים – כן, אפילו אם אתם גרים בבית רב-קומות. חוץ ממלאי של מצרכים, הגינה הביתית מייצרת כמות לא מבוטלת של חמצן. קירות צומחים נמצאים באופנה שנים רבות, אך מלוא הפוטנציאל של עיצוב הפנים הירוק טרם מומש.

ויתור על ייצור המוני

אנשים ברחבי העולם כולו נפעמו מהתמונות של השמים הכחולים מעל הערים הסיניות. לאחר חודשיים של הפסקה מאולצת בעבודת המפעלים, יכלו סוף סוף התושבים לנשום אוויר צח.

לפנינו עוד גילויים רבים. העולם החדש יהיה מבוסס על בחירות בנות-קיימא. יהיו בו פחות חפצים ובחירתם תיעשה באופן אחראי יותר. אנשים ישאלו יותר שאלות: האם זה מיוצר מחומרים טבעיים? האם הייצור אינו מזיק לכדור הארץ?

מלבד זאת, הממשלות יתמכו בייצור המקומי כדי לשקם את הכלכלה. בהיעדר ייבוא וייצוא איננו יכולים עוד להיות אזרחי עולם נטולי דאגות.

עוד כמה שטיקים צפויים לעתיד הקרוב

  1. בניינים, דירות ומשרדים ינוהלו על-ידי בינה מלאכותית. הדיירים יוכלו לנהל דיאלוג עם המרחב ולתת לו פקודות: לקבוע לטמפרטורה מסוימת בסלון ובחדר השינה, למלא אמבטיה חמה, ליצור תפריט מהמצרכים הקיימים במקרר.
  2. החלונות לא יהיו עוד רק פתחים לכניסת אור טבעי לבית. הם יהפכו למסכי מציאות מדומה שיימסרו לדייר מידע על מזג האוויר, הלחץ האטמוספרי, הסיכוי למשקעים ועוד. המראה תוכל לחוש כיצד אתם מרגישים ולתת המלצות לשיפור ההרגשה.
  3. אנשים ילמדו לייצר משטחים סולאריים. חומר מיוחד המורכב מחלקיקי ננו, המסוגל לספוג אור שמש ולהמירו לאנרגיה. חומר כזה יצפה משטחים שונים, ולא יהיה עוד צורך בפאנלים סולאריים.
  4. תאורה חכמה תעקוב אחרי הדייר בעת מעברו בין האזורים בדירה, יגדיר ויפעיל תאורה מספקת ומותאמת אישית לצרכיו. תאורה מלאכותית תלמד לחקות את התאורה הטבעית, כדי לשמור על הבריאות של האדם.

 

**הקפידו לשטוף ידיים, הישארו בבית, ועברו לאורח חיים חדש, בהתאם לערכים החדשים**

*ברשותי רשימה ארוכה של כלים שיכולים להפוך את חייכם לנוחים יותר. הגיבו, שאלו שאלות, אחלוק איתכם את הידע שלי ברצון*

 

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.